Vertrouwen?

Woord vooraf: 

Op donderdag 13 december werd het onderzoeksrapport gepubliceerd van TNO over de bevindingen rondom de bolderkar, de Stint. De uiteindelijke conclusie is, is dat de stint in de huidige vorm niet voldoet aan de veiligheidsdoelstellingen. Daarmee kan de Stint in deze vorm niet meer deelnemen aan het verkeer. Er zullen een aantal ingrijpende wijzigingen plaats moeten vinden om de bolderkar geschikt te maken voor vervoer van kinderen.

Dit stuk is gepubliceerd in De Constructeur, november 2018 en gaat over het  kwijt raken van vertrouwen van de mens in een  fabrikant

30-10-2018 | Een donderdagochtend als alle andere. Ik breng mijn kinderen naar school en fiets terug naar huis. Daar begin ik mijn dag, even mail checken en vervolgens de auto in. Later op de dag hoor ik van het drama in Oss. Daar komt een elektrische bolderkar, (een Stint) onder een trein. Gevolg, vier kinderen overlijden ter plaatse. Heel Nederland is in diepe rouw.

Op moment van schrijven zijn we nu vijf weken verder. De Stint heeft een verbod om de weg nog op te gaan op basis van een kort onderzoek. Op maandag 29 oktober vraagt de fabrikant zijn faillissement aan. Door het verbod van de kar zijn er voor het bedrijf geen inkomsten meer en moet er noodgedwongen worden gestopt. Uit gesprekken die via de media te volgen zijn geeft de fabrikant aan in gesprek te zijn met het ministerie om te kijken hoe het karretje wel op een veilige manier de weg op kan. Het ministerie wil eerst de onderzoeks resultaten afwachten. Voorlopig blijft het verbod staan.

Emotie

Hoe triest de gevolgen ook zijn, van alle partijen is de emotie te begrijpen.  Wat vooral opvalt is de emotie die online te vinden is. Ineens lijkt iedereen er iets van te vinden. Hoe die karretjes ooit de weg op hebben mogen gaan is toch een belangrijke tendens. Een bedrijf wat in een acht jaar tijd is uitgegroeid tot een bedrijf met een aanzienlijke winst is in een periode van vijf weken failliet. Vanuit het ministerie staat als een paal boven water, het moet veilig zijn. Dat is natuurlijk het belangrijkste, maar hoe kan het dat de Stint dan toch is toegelaten? Waarom is dat niet eerder getoetst? Of valt dat niet binnen die kaders?

Vertrouwen

Wat voor mij vooral opvalt en reden om hierover te schrijven, is wat Edwin Renzen (de fabrikant, Stintum) op een gegeven moment zegt; „het vertrouwen is geschaad.” Een belangrijke factor is het publiek en het vertrouwen in het product of de dienst. Als dat vertrouwen weg is, wordt het lastig om als fabrikant te kunnen opereren. In welke markt dan ook en in welke hoedanigheid. Emotie speelt een belangrijke rol, door het grote verlies wat iedereen aangrijpt maakt dat het vertrouwen weg valt. Dit kan al bij kleine ongevallen gebeuren, maar bij ongevallen met groot letsel gaat dat natuurlijk sneller.

Vertrouwen verloren?

Kan een fabrikant dat vertrouwen dan nog terugwinnen? Ik denk persoonlijk van wel, maar dat heeft tijd nodig, veel tijd. En misschien moet het product wel een make-over krijgen inclusief de naam? Maar de tijd is iets wat  Stintum nu niet meer heeft.

Gepubliceerd in De Constructeur, november 2018

Laatste update: 9 juli 2019

Bron:

© 2024 - Alle rechten voorbehouden - d-sc.nl

Website laten maken? SiteToGo.nl